måndag 16 juli 2012

Weta European i Carnac 6-8 July

Att kalla regattan EM är nog att ta i totalt 24 båtar, 12 single handed och 12 double handed, varav 3 icke franska. Vi bestämde oss ganska sent att ställa upp double handed och det visade sig vara helt rätt på flera sätt.
Vi kom till ett regnigt Carnac redan på måndagskvällen via London och Nantes,

(Carnac YC från vår hotellbalkong när vi vaknade på tisdagen)

På tisdagen besökte vi Trinite sur mer där vi kollade större trimaraner och åt en utmärkt mussellunch på ”Le Trimaran”.

Onsdagen gick till lite sigthseeing bla Carnacs stenar, så nu tror vi på att Obelix traskat runt i trakten för väldig väldigt länge sen.

På torsdagen kom Chris Kitchen och Laurent Vidalle med bl.a ”vår” båt nummer 682 och innan kappseglingarna började fick vi chansen att segla med Chris Kitchen som coach (Chris som tillsammans med sin far utvecklat klassen vet hur man får fart på en Weta) Chris åkte runt med en av klubbens gummibåtar och gav oss goda råd, till oss sa han egentligen bara; bra men sträck upp förstag och fock och skota (framförallt focken) hårdare, det visade sig nog vara allt vi behövde weta.

(Sjösättning vid lågvatten i Carnac)

Seglingarna började på fredagen efter lunch med två race på triangel bana, tyvärr sumpade jag att banbeskrivningen som sa att man innan målgång i lä av startbåten skulle runda startlinje märket och vi blev diskade i första racet.
Andra racet gick bättre vi kände att vi hade bra båtfart (ny båt (hyrd av Weta France) och nya segel är nog ingen nackdel) men vi slet med hur vi skulle fördela vikten i båten, den gropiga sjön gjorde att vi fick ständiga stopp på kryssarna, slutade i alla fall 3:a på räknad tid.
På lördagen seglade vi två distansrace på 10 respektive 8 NM, det första kom att bestå i ett kryssben (inga problem), en sträckbog lite för hög för screatcher (inga problem) och ett slörben (vi seglade alldeles för lågt, jag tittade minst hundra gånger upp efter en windex som inte fanns… och tappade double handed ledningen,) till mållinjen vid stranden där vi åt en utmärkt picknick lunch medan Wetorna vilade sig på sandbotten efter att tidvattnet gått ut. Efter lunch hjälptes vi åt att bära ut båtarna till vattnet innan nästa segling startade denna segling bestod i kort kryss följd av en halvvind/brant slör där vissa testade screatcher, vi blev frånåkta och var tvungna att testa för att hänga med men tappade närapå all kontroll över båten och lyckades rulla in medan vi var på rätt köl, vid rundningen misslyckades våra franska konkurrenter med att få in sctreatcern ordentlig och vi for förbi i ytterspår, tre single båtar före oss och en 5 NM sträckbog i mål, bara att hänga på jobbigt men jättekul, vi njöt kom fyra i mål men vann racet på räknad tid.

(Zofie med Wetorna som vilar lunch på stranden)

(Laurent tar en lunch lur i kelpen på stranden)

Kvällen avslutades med middag i klubbhuset väldigt trevligt men vi var nog alla lite för trötta …..
Söndag sista tävlingsdagen tidigare start än dagarna innan för 3 triangelbane race, det första gick hyfsat efter en nära nog perfekt start men tyvärr knep den holländska båten med Mor/Dotter besättningen Petra och Nicole Landgraf double handed vinsten.
Andra racet …tjuvstart med nån mikrosekund, skepparen får lite panik när återkallningssignalen hissas och vi hamnar långt ner i fältet, nåväl nu vet vi hur man sitter i båten …Zofie väldig långt fram på kryssen och väldigt långt bak på slörarna så vi håller bra fart och seglar upp oss till en 10:e plats på räknad tid.
Så sista racet men vad händer precis före start vänder våra värsta franska konkurrenter vi tappar styrfarten och dunsar in i startbåtens gummibåt som läglig förtöjts vid sidan, lyckas komma loss och iväg men trötta och förbannade över allt strul lyckas vi inte hålla bra höjd och fart på kryssarna och slutar nia på räknad tid.
Sammanfattningsvis kan man säga att tävlingarna var väldigt bra arrangerade, det var jättekul att träffa Chris och det var fantastisk kul att segla double handed, hade vi gjort allt rätt hade vi kunnat sluta 3:a totalt och 1:a double handed nu blev det istället holländskorna men det var dom väl värda.
Vi hade relativt hård vind alla fyra dagarna och under dessa förhållanden är nog inte det franska handicap systemet med 1.169 för single- och 1.305 för double-handed helt rättvisst men kul att man kan tävla tillsammans detta måste vi jobba på i Sverige också,
Seglarhälsningar
Arne (Weta 135 här hemma)